آموزش کاربردی کاشت سبزه عید


  • sabzehآموزش کاربردی کاشت سبزه عید

بسته به اینکه میخواهید برای هفت سین خود چه چیزی را سبز کنید زمان ریختن آن مشخص می شود… مثلا برای سبز کردن عدس ، ماش ۱۵ روز مانده به عید و برای ریختن گندم و خاک شیر و شاهی باید ده روز مانده به نوروز اقدام کنیم… در زیر آموزش سبز کردن سبزه را برای شما قرار خواهیم داد:

برای سبز کردن گندم:

• ۱۲ روز مانده به عید، یک لیوان گندم درون کاسه‌ای ریخته و به اندازه ۲ تا ۳ بند انگشت روی آن آب می‌ریزیم و تا ۲ روز صبر می‌کنیم و طی این مدت ۲ بار آب آن را عوض می‌کنیم.

• وقتی گندم‌ها شروع به جوانه زدن کردند، آب کاسه را خالی کرده و گندم‌ها را درون یک دستمال نخی می‌ریزیم.

• سعی کنید دستمال همیشه مرطوب بماند.

• وقتی گندم‌ها شروع به ریشه زدن کردند آن‌ها را به آرامی از درون دستمال خارج می‌کنیم.

• در ته ظرف مورد نظر، لایه‌ای از پنبه را پخش کرده و گندم ریشه زده را درون آن ریخته و پخش می‌کنیم.

• روی گندم‌ها را پارچه‌ای نخی انداخته و هر روز روی آن‌ها کمی آب اسپری می‌کنیم تا ساقه پیدا کند.

• وقتی ساقه نقره‌ای رنگ شد پارچه را از روی آن برداشته وظرف را در زیر نور و جای خنک قرار داده، هر روز مقدار کمی آب در حدی که مرطوب بماند روی آن‌ها اسپری می‌کنیم.

برای سبز کردن قره ماش:

• دو لیوان قره ماش را درون کاسه‌ای ریخته و تا ۲ بند انگشت آب روی آن‌، آب می‌ریزیم.

• پس از ۴ روز ماش‌ها سفید می‌شوند، پس آن‌ها را درون دستمالی نخی می‌ریزیم .

• پس از سه روز که ماش‌ها جوانه زدند آن‌ها را درون ظرف مورد نظری کهاز قبل ته آن لایه‌ای از پنبه گذاشته‌ایم ، می‌ریزیم و روی آن‌ها را بادستمال خیس می‌پوشانیم.

• پس از سه روز دستمال را از روی قره ‌ماش‌ها برمی‌داریم و در حدی کهفقط مرطوب بمانند روی آن‌ها،‌ آب اسپری می‌کنیم و آن‌ها را در آفتاب قرارمی‌دهیم.

• طی ۲ هفته به شکل زیبایی رشد خواهند کرد و  سبزه آماده خواهند شد تا سر سفره هفت‌سین قرار گیرند.

توجه

– استفاده از ظروف سفالی و چینی نتیجه بهتری خواهد داشت تا ظروف پلاستیکی.

هر قدر قطر بستر کمتر باشد عمر سبزه بیشتر میشود.

– آبی که در طی مراحل کشت سبزه عید استفاده می کنید آب ولرم باشد.

– اگر در محیط گرم و خشک زندگی می کنید تا مرحله ای که جوانه ها هنوز به یک سانت نرسیده اند از پارچه مرطوب استفاده کنید.

برای سبز کردن کوزه:

• روی یک کوزه یا سفال یک عدد جوراب زنانه می‌کشیم.

• برای اینکه تخم شاهی لعاب بیاندازد دو دقیقه آن را درون آب می‌ریزیم،سپس با انگشت یا دم قاشق تخم شاهی را از سمت پایین به بالا روی جوراببکشید و آن را درون یک سینی قرار داده و داخل آن آب می‌ریزیم و روزی سهبار این کار را انجام داده تا جوراب همیشه مرطوب بماند.

• پس از سه روز تخم‌شاهی‌ها جوانه می‌زنند و ریشه می‌بندند و طی یک هفته سبز می‌شوند.

• مراقب باشید درون کوزه همیشه پر آب باشد و ظرف زیر آن هم هر روز خالی شود.

سبزه به شکل جا شمعی یا گلدون
وسط یک آبکش پلاستیکی را میبریم و خالی میکنیم ( به اندازه بطری نوشابه ) و بطری را در آن میگذاریم
با اسپری سطح بیرونی آبکش را خیس می کنیم . دور آبکش ، پنبه میگذاریم ( پنبه را تکه تکه نمیکنیم ، همانطور که از بسته در می آوریم روی آبکش می گذاریم ) . با اسپری خیس میکنیم و بذر خیس خورده را فقط یک لایه روی آن میکشیم ( اگر دانه ها روی هم برود سبزه قشنگ نمیشود ) . اسپری میکنیم . پلاستیک شفاف بزرگی که دو جای آن سوراخ است ( به اندازه ای که انگشت رد شود ) روی آن میکشیم ( سوراخها در قسمت بالا باشد و پلاستیک با بذر تماس نداشته باشد ) . یک روز بعد آنرا اسپری میکنیم . بعد از یک روز آنرا سیراب میکنیم ( یعنی زیر شیر آب میبریم و آب میدهیم ) ۲-۳ روز بعد که کمی سبز شد ، نایلون را برمیداریم
اگر در جای گرم گذاشته باشیم ۲ روز و اگر در جای سرد گذاشته باشیم ۳ روز
غیر از روز اول که با اسپری به آن آب دادیم ، روزهای بعد باید آنرا سیراب کنیم ( تا آخر عید )
۴ – ۵ روز قبل از عید می کاریم
ریحان ، شاهی ، خاکشیر ، خرفه …………. اینها لعابدار هستند و به این صورت اینها را آماده میکنیم : ۱ استکان بذر ، ۵ استکان آب ……….. وقتی لعابش رو پس داد خیلی نازک روی پنبه میکشیم
وقتی هم که سبز شد در بطری نوشابه میتوانیم شمع بگذاریم
یا اگر ته بطری به سمت بالا باشد گل سنبل یا سوسن بذاریم
غیر از آبکش از کاسه با هر جنسی میتوان استفاده کرد ولی فقط وسط آنرا نمی توانیم خالی کنیم
================================
سبزه عروسکی
وسایل‌ لازم‌
-عروسک‌
– پارچه‌ کنفی‌ یا گونی‌
– تخم‌ شاهی‌
– نخ‌ و سوزن‌ و قیچی‌
شیوهِ کار
عروسک‌ مناسبی‌ انتخاب‌ کنید؛ عروسکی‌ که‌ ترجیحاً دامن‌ بلندی‌ داشته‌ باشد. اگر می ‌خواهید لباس‌ عروسک‌ آسیب‌ نبیند، قسمت‌ دامن‌ را داخل‌ کیسه‌ نایلونی‌ قرار دهید و در قسمت‌ کمر با کش‌ یا سوزن‌ و نخ‌ محکم‌ کنید.
پارچه‌ کنفی‌ را با قیچی‌ (با توجه‌ به‌ اندازه‌ عروسک) به‌ شکل‌ دامن‌ برش‌ بزنید. اندازه‌ گیری‌ دقیق‌ دور کمر، قد دامن‌ و پایین‌ دامن‌ عروسک، شما را در برش‌ صحیح‌ دامن‌ کمک‌ می ‌کند. دامن‌ را با سوزن‌ و نخ‌ بدوزید و قسمت‌ کمر را محکم‌ به‌ عروسک‌ متصل‌ کنید. این‌ مرحله‌ پایه‌ کار است‌ و باید با دقت‌ و توجه‌ انجام‌ شود.
تخم‌ شاهی‌ را خیس‌ کنید و بگذارید یکی ‌دو ساعت‌ بماند تا حالت‌ ژله ‌ای‌ و چسبنده‌ پیدا کند. سپس‌ آن‌ را از بالا به‌ پایین‌ و به‌ آرامی‌ روی‌ دامن‌ عروسک‌ بمالید. این‌ کار را به ‌دقت‌ و به‌ گونه ‌ای‌ انجام‌ دهید که‌ اصلاً معلوم‌ نباشد.
عروسک‌ را در محل‌ گرم‌ (کنار رادیاتور شوفاژ یا نزدیک‌ بخاری) قرار دهید و هر روز دو نوبت‌ با آبفشان‌ به‌ آن‌ آب‌ بپاشید تا همواره‌ مرطوب‌ بماند. زمانی ‌که‌ شاهی‌ها جوانه‌ زد بهتر است‌ آن‌ را به‌ محل‌ خنک ‌تر منتقل‌ کنید. گرما رشد جوانه‌ ها را سرعت‌ می ‌بخشد و عمر سبزه‌ کوتاه ‌تر می ‌شود. اگر می‌ خواهید سبزه‌ رشد زیادی‌ نداشته‌ باشد، آن‌ را داخل‌ یخچال‌ بگذارید؛ اما آب ‌دادن‌ را فراموش‌ نکنید.
دامن‌ سبز عروسک‌ را با گل‌های‌ رنگی‌ جلوه‌ بیشتری‌ ببخشید. این‌ روش‌ سبز کردن‌ سبزه‌ شیوه‌ای‌ جدید است‌ و اگر حین‌ انجام‌ کار دقت‌ و سلیقه‌ به ‌خرج‌ دهید، نتیجه‌ مطلوبی‌ خواهید گرفت. اگر دوست‌ دارید دامن‌ محکم‌ باشد و موقع‌ ایستادن‌ عروسک‌ دچار مشکل‌ نشود، زیر پارچه‌ تور سیمی‌ بگذارید و با پارچه‌ روی‌ آن‌ را بپوشانید.
==========================
بذرهای مناسب برای سبزه:
از بذر انواع سبزیجات می‏توانید کمک بگیرید؛ هر کدام که دمِ دست باشند. مقداری عدس، ماش، گندم در هر خانه‏ای پیدا می‏شود. در مورد سبز کردن سبزه، ارزان بودن بذرهای تهیه شده اهمیت دارد بخصوص موقعی که بخواهیم در چند بشقاب یا در چند سینی سبزه سبز کنیم. بذر گندم و جو ارزانتر از سایر بذرها هستند. یادتان باشد که این گونه بذرها باید سالم و تازه باشند. اگر آنها را چند سال در خانه نگهداری کرده‏اید دیگر قوه رشد خود را از دست داده و سبز نمی‏شوند.
روش سبز کردن سبزه:
برای یک بشقاب سبزه حدودا پنجاه تا صد گرم بذر کفایت می‏کند. بذرها را در آب خیس کنید. بعد از یک شبانه‏روز که کاملاً خیس خوردند آنها را لای یک پارچه مرطوب پیچیده و در بشقاب قرار دهید. نباید بشقابی که این پارچه در آن قرار دارد از آب پر شود فقط باید مرتب پارچه را خیس کنیم تا رطوبت کافی به بذرها برسد. در این مدت هر روز مقداری آب روی پارچه می‏ریزیم و بذرها را به وسیله پارچه از نور محافظت می‏کنیم. اگر پاشیدنِ آب را فراموش کنید بذرها دچار مشکل گشته و سبز نمی‏شوند. با وجود رطوبت کافی و تاریکیِ مطلق، بذرها به تدریج جوانه می‏زنند. وقتی بذرها جوانه زدند آنها را در یک بشقاب گود ریخته و با دست پهن می‏کنیم طوری که روی هم انباشه نشوند؛ اما باز هم برای مدت یک شبانه‏روز پارچه‏ای روی بشقاب می‏کشیم، مقدار کمی آب در بشقاب می‏ریزیم و پارچه را خیس نگه می‏داریم. روز بعد پارچه را برداشته و بشقاب را در محل پر نور و آفتابی قرار می‏دهیم. به تدریج سبزه‏ها سبز شده و رشد می‏کنند. در این مدت مرتب به آن آب می‏دهیم. هر بار در موقع آبیاری آبهای اضافه را که در زیر بشقاب جمع شده خالی کنید و آب تازه به آن بدهید.
سعی کنید در کفِ بشقاب آب زیاد جمع نشود زیرا موجب پوسیدگی سبزه‏ها می‏گردد. در مقابل نور آفتاب سبزه‏ها به سرعت رشد می‏کنند. اگر بخواهیم تا سیزده نوروز سبزه را نگه داریم بهتر است اجازه ندهیم که سبزه‏ها با سرعت زیاد رشد کنند. برای اینکه سبزه به تدریج رشد کند می‏توان آن را در محل خنک قرار داد. سرما از رشد سریع سبزه جلوگیری می‏کند.
سبزه‏های کوزه‏ای:
کوزه سبز نیز جالب است. با استفاده از یک کوزه سفالی و مقداری بذر تره‏تیزک (شاهی) می‏توانیم سبزه کوزه‏ای درست کنیم. ابتدا کوزه را از آب پر می‏کنیم و برای مدت یک شبانه‏روز آن را همان‏طور پر از آب نگه می‏داریم تا جدار کوزه کاملاً خیس شود. سپس یک جوراب نایلونی روی کوزه می‏کشیم. بذر شاهی را که قبلاً برای مدت بیست و چهار ساعت در آب خیس کرده‏ایم به آرامی با دست روی نایلون می‏کشیم طوری که بذرها که حالا دیگر بعد از خیس شدن کاملاً ژله‏ای شده‏اند به طور یکنواخت همه جا پخش شوند.بذر شاهی به آسانی به سطح جوراب نایلونی می‏چسبد. کوزه را همواره پر از آب نگه می‏داریم. چون هر روز مقداری از آب کوزه تبخیر می‏شود باید به طور مرتب در آن آب بریزیم.. آب از داخل کوزه به جداره آن راه یافته و به بیرون تراوش نموده جوراب را مرطوب می‏کند به این ترتیب بذر شاهی جوانه زده و ریشه‏ها به سطح بیرونی کوزه می‏چسبند. کوزه را در محل پر نور قرار دهید و گاهگداری آن را بچرخانید تا نور به همه جای آن برسد. بعد از چند روز کوزه سبز شده و از تماشای آن لذت خواهید برد.
============================
اگه برای سال اول عروس می خواین سبزه ببرین همین الان دست به کار بشین. برای این کار یه عروسک معمولی مورد نیازه… براش با پارچه ی نخی یه دامن درست کنید.کمرشو کش کنید و حالت کلوش برش بزنید تا لبه های دامن دور یه بشقاب بزرگ رو بگیره… ولی توش چین نیفته… امیدوارم تونسته باشم منظورمو خوب بیان کنم….
بعد دامن رو خیس کنید و تخم شاهی رو که از قبل خیس کردید به آرامی به پارچه بمالید تا تمام پارچه از تخم شاهی پوشیده بشه…
یادتون باشه دائما این دامن رو مرطوب نگه دارید… می تونید یه قوطی خالی شیشه پاک کن رو آب کنید و هر روز بر روی دامن عروسک اسپری کنید فقط حواستون باشه که تخم ها شسته نشه…
شاهی خیلی سریع ریشه می زنه و در دامن فرو میره و به زودی سرهای سبز اون جوانه می زنه و عروسک شما دامن سبزی خواهد داشت و با گذاشتن یه کارت قشنگ پیوندتان مبارک در دست عروسک می تونید اونو قبل از سال تحویل برای عروس خانواده بفرستید.
در فامیل ما این رسم قشنگ وجود داره و در سال اول عروس و داماد سفره ی هفت سینی مملو از عروسکهای رنگین با دامن های سبز دارند.
============================
آموزش سبز کردن سبزه
– برای سبز کردن سبزه، گندم ،جو ،ماش و عدس هر کدام را که خواستیم خیس کرده یکی دوشب . چند بار آبش را عوض می کنیم تا ترش نشود بعد از اینکه کمی جوانه بسیار کوچک در آورد داخل دستمال نخی مرطوب نگهداری می کنیم تا جوانه در آمده و نوک آن کمی سبز شود .مرتب دستمال را بااسپری نم دار می کنیم .بعد کف ظرف مورد نظر را ماسه تمیز و شسته ریخته و جوانه ها را به ظرف منتقل می کنیم روزی ۱-۲ بار روی سبزه اسپری میزنیم مواظب باشید که آنقدر اب ندهید که اگر ظرف رو کج نگه داریم اب کنار ظرف جمع شود.
۲- روش دیگر اینکه داخل جوراب زنانه نازک رنگ روشن تخم چمن ریخته روی آن خاک اره می ریزیم وبقیه جوراب را گره میزنیم از اطراف جوراب قسمت پرشده تکه کوچکی جدا کرده با نخ دور ان را می بندیم این برای گوش است برای چشم ودهن از دکمه استفاده می کنیم یا از سیم برق پوشش دار با رنگهای متفاوت باسیم می توانیم برایش عینک بسازیم . حالا ظرف بزرگی را پر اب کرده جوراب را داخل ان قرار میدهیم تا خاک اره خوب خیس بخوردبعد از ۱-۲ ساعت در بشقاب یا کاسه گذاشته طوری که قسمت گره دار داخل بشقاب باشد. داخل بشقاب باید همیشه اب داشته باشد . روی سر جوراب را مرتب اسپری می کنیم تا خشک نشود
۳- برای سبزه که روی کوزه کاشته می شود روی کوزه پارچه نخی می کشیم کوزه بدون لعاب باشد (سفالی) داخل کوزه راپر اب می کنیم و شاهی یا خاکشیر را که یک ۱شب خیس کرده ایم روی پارچه یا جوراب میکشیم اضا فه جوراب را داخل کوزه قرار می دهیم ومرتب رو ان را اسپری می کنیم تا سبز شوند
۴- میوه کاج را داخل اب انداخته تا پولک های ان از هم باز شود بعد بین پولک ها گندم جوانه زده می گذاریم سبز شود (منظورم از پولک یا همانها که مثل گلبرگ می ماند)
روش خوشه گندم که ساقه بلند دارد را خیس کرده داخل کوزه یا ظرف گودی قرار می دهیم تا سبز شود این مدل مثل یک دسته گل می شود.
۵- روش دیگر اینه که بعد از اینکه گنم یا جو یا… جوانه زد داخل یک سبد دستمال نخی خیس گذاشته وجوانه ها را روی دستمال می ریزیم وروی جوانه ها راهم دستمال مرطوب می گذاریم تا ۲-۳ روز وقتی کمی بزرگتر شد دستمال رویی را بر می داریم ودر افتاب بیرون یا پشت پنجره می گذاریم ومرتب اسپری می کنیم وگاهی سبزه را می چرخانیم تا افتاب به قسمتهای دیگر سبزه برسد تا سبزه به اندازه رشد کند (از ارزن و تخمه افتابگردان ریز هم برای سبزه میتوانیم استفاده کنیم ) من پارسال با تخم افتابگردان درست کردم وبا همین روش
یادم رفت بگم به جای کوزه روی سر عروسک هم می شود درست کرد.
پی نوشت : گندم ۱۰ روز قبل از عید ومقدار گندم ۱لیوان بزرگ
سبزه ماش وعدس ۱۵ روز قبل از عید و۱ لیوان ماش یا عدس لازم است
سبزه شاهی یا خاکشیر ۵ روز قبل از عید ومقدار ۱ استکان
اما در مورد تخم آفتابگردان مقدار تخمه نصف لیوان کافی است و فکر کنم ۵-۷ روز بود چون سریع رشد می کند
منبع : جورچین
=========================
برای بهتر سبز شدن .
از ظروف فلزی برای سبز کردن سبزه استفاده نکنید.
استفاده از ظروف سفالی و در درجه دوم چینی نتیجه بهتری خواهد داشت تا ظروف پلاستیکی(ولی سفال یه چیز دیگست)
از هر بذری که میخواین استفاده کنید ۲۴ ساعت قبل در آب خیسش کنید(کاملا غوطه ور)
هرچقدر قطر بستر کمتر باشه عمر سبزه بیشتر میشه (البته به میزان تراکم دلخواه شما هم بستگی داره.)
بهترین روش آبیاری غبار پاشی هست استفاده از روشهای غرقابی خیلی مناسب نیست.
این هم روش شروع
ابتدا بذر مورد علاقتون رو که یک روزخیس کرده تا یه جوونه کوچیک بزنه (تو عدس کاملا مشخصه تو بقیه دیدنش دقت میخواد)
بذر رو بر میدارین کف ظرف انتخابیتون میچینین(بسته به میزان تراکمی که میخواین داشته باشین تا نهایتا سه ردیف بذر) و با دست صافش میکنین.
با آبپاش انقدر غبار پاشی میکنین تا یه مقدار آب کف ظرف جمع بشه(خیلی کم بذر نباید تو آب غوطه ور بشه)
بعد یه دستمال ظریف و تمیز به رنگ روشن روش میکشین و میذارین گوشه جایی مثل پنجره که روزی سه چهار ساعت نور مستقیم آفتاب داشته باشه ولی دما از ۲۵ نگذره.
اون دستمالی رو که روی بذرها کشیدین باید همیشه مرطوب باشه.(با همون آبپاش روش آب بپاشین تا خیس بشه)ته ظرف رو هم نگاه کنید که خشک نشه حواستون باشه انقدر آب نریزین که بذر غوطه ور بشه اونجوری کار خراب میشه.در حد خیس بودن کافیه.
دو سه روز کارتون همینه که فقط دستمال رو خیس نگه دارین.وقتی جوونه بذر اونقدر رشد کرد که پارچه رو حرکت داد از این به بعد غبارپاشی رو باید مستقیم روی بذر ها انجام بدین. اگه محیط خیلی خشک ندارین پارچه رو بردارین دیگه بهش نیاز ندارین ولی اگه محیط گرم و خشک دارین باید اون پارچه کماکان خیس روی بذرها بمونه.(بذر ها رو غبارپاشی کنین بعد پارچه رو روش بکشین)برای تهران معمولا دیگه نیازی به پارچه نیست مگر اینکه هوا خیلی گرم بشه.
بعد این دو سه روز اگه بتونین کود اوره گیربیارین خیلی توپ میشه یه قاشق چایخوری رو توی یه لیتر آب حل کنید و با اون آبیاری کنید.اگه هم گیرنیومد چاره ای نیست همون آب خالی رو دریاب!
هر سه چهار ساعت یه بار نگاه کنید که بستر خشک نشه.رمز پرپشتی غیر از اوره اینه که بذر رو تو آب غرق نکنید.
بعد اینکه سبزه ها سر زد و مقداری رشد کرد(در حدود یکی دو سانت) دیگه ریشه خیلی به پر آبی حساس نیست، البته انقدر پر نکنین که شورش دربیاد! حد اعتدال ، به طور خلاصه باید همیشه در حدنیم استکان آب ته ظرف باشه.اگه اوره پیدا نکردین این موقع(منظوربعد سر زدنه) میتونین کود مایع (تو هر فروشگاه کشاورزی پیدا میشه) تهیه کنین و نصف مقداری که تو دستورش گفته رو با آب قاطی کنید و به پای سبزه تون بریزین.(دلیل نصف بودن اینه که محیط بدون خاک هست و کود مستقیم در دسترس ریشه قرار میگیره باید غلظت کمتر باشه).آبیاری با کود رو نهایتا باید هفته ای دو بار انجام بدین نه بیشتر.و یادتون باشه انقدر آب بریزین که هر روز لازم باشه آبیاری کنید.در دسترس بودن آب تازه واسه گیاه بهتره.دمای آب هم همونطور که قبلا گفتم نباید آب سرد باشه گیاه به آب نیمگرم بهتر جواب میده . خب اگه همه کارای قبلی رو انجام دادین و سبزه شما هنوز زنده بود! تقریبا کار تموم شده فقط باید مواظب باشین که ته سبزه خشک نشه (ریشه رو میگم)با این کار سبزه خوبی رو برای عید نوروز خواهید داشت و به ماماناتون میتونین پزشو بدین.
اینم بگم که بهترین زمان واسه سبزه سبزکردن واسه اینکه سبزه تا ۱۳ دووم بیاره و خراب نشه حدود دو هفته قبل از عیده.یعنی اگه شما برای امسال میخواین سبزه سبز کنین پس فردا میتونین بذر رو خیس کنید و فرداش پهن کنید.برای عدس ۱۰ روز هم کافیه چون سریع الرشد هست . یه چیزی هم که یادم رفت اینه که برای گندم زمان بیشتری رو برای خیس کردن باید اختصاص بدین یه ۱۲ ساعت بیشتر باشه نتیجه بهتره!
========================
سبزه ای برای گلدان

یک نوع دیگر سبزه را هم می توان با گندم و به خصوص جو تهیه کرد، به این ترتیب که آنها را درون ورقه ای از گاز استریل یا هر پارچه نازک درشت باف نخی قرار می دهیم. ساقه ای گل یا قاشق یک بار مصرفی را که استحکام داشته باشد، درون این گلوله پارچه ای می گذاریم و بعد آن را درون بطری شیشه ای می گذاریم و هر روز نیز با اسپری به آن آب می پاشیم. وقتی جوانه زد و از تار و پود پارچه بیرون آمد. آن را داخل گلدان تزیینی می گذاریم و بعد از چند روز که سبزه ما کاملاً رشد کرد، می توانیم گلهای ریز تزیینی روی آن بگذاریم تا زیباتر شود.
==========================
در ایران کهن ۲۵ روز قبل از نوروز در میدان شهر ۱۲ ستون از خشت خام می ساختند و بر این ستونها از ۱۲ دانه گیاه مختلف سبزه عید را می کاشتند و در ششمین روز فروردین با سرود و شادی این سبزه ها را می کندند و برای فرخندگی٬آنها را به اطراف پخش میکردند!
با اینکه دیگر رسم برپا کردن ستونهای سبز در میدان شهر از بین رفته اما هنوز هم در خانواده های ایرانی این رسم باقی مانده که چند روز قبل از شروع عید اقدام به سبز کردن بذر موردعلاقه خود می کنند.شاید خرید یک سبزه بسیار راحتر از سبز کردن سبزه در خانه باشد اما لذت سبز کردن سبزه نوروز در منازل به کمی زحمت می ارزد.امتحان کنید!
کاشتن سبزه کار سختی نیست.اول باید ظرف مناسبش را انتخاب کنید و همینطور دانه موردعلاقه تان.ساده ترین روش کاشتن سبزه این ست که مقداری از بذر را در آب خیس کنید و بعد در ظرفی بپاشید.حتما روی بذرها را با دستمال مرطوب بپوشانید و مرتب با آبپاش سطح آنرا مرطوب نگه دارید.میزان آبی که به بذرها میدهید نه آنقدر کم باشد که جوانه نزنند نه آنقدر زیاد که بگندد.دقت کنید حداقل ۱۲ روز برای سبز شدن آنها لازم ست.بعد از اینکه سبزها تا یک الی دو سانتی متر جوانه زد ریشه نیاز به آبیاری چندانی ندارد .در این مرحله یک فوت کوزه گری وجود دارد!! استفاده از کود اوره به میزان یک قاشق چایخوری در یک لیتر آب و یا کود مایع برای پرپشتی و رشد سبزه تاثیر زیادی دارد.
– از ظروف فلزی برای سبز کردن سبزه استفاده نکنید.
– استفاده از ظروف سفالی و چینی نتیجه بهتری خواهد داشت تا ظروف پلاستیکی.
– از هر بذری که استفاده می کنید ۲۴ ساعت قبل در آب خیسش کنید.
– هر قدر قطر بستر کمتر باشد عمر سبزه بیشتر میشود.
– بهترین روش آبیاری غبارپاشی ست استفاده از روشهای غرقابی خیلی مناسب نیست.
– کود مایع را نصف دستورالعمل استفاده کنید چون محیط کاشت گیاه شما آب ست نه خاک!
– آبی که در طی مراحل کشت سبزه عید استفاده می کنید آب ولرم باشد.
– اگر در محیط گرم و خشک زندگی می کنید تا مرحله ای که جوانه ها هنوز به یک سانت نرسیده اند از پارچه مرطوب استفاده کنید
==============================
وسائل و موادی که لازم داریم عبارتند از :
بذر شاهی و خرفه و خاکشیر
یک سبد پلاستیکی
تخم مرغ پلاستیکی
تنظیف
پنبه
کمی سیم
مقداری بذر خرفه را در یک ظرف جدا خیس می کنیم .بذر خاکشیر را هم در یک ظرف جدا خیس می کنیم و وقتی لعاب پیدا کرد بذر خرفه را بهش اضافه می کنیم .
بذر خرفه بدلیل اینکه لعابی نداره به تنهائی قابل استفاده نیست و بذر خاکشیر کمکش می کنه که روی کار بمونه سه واحد بذر خرفه باید با یک واحد بذر خاکشیر مخلوط بشه .
پنبه ها معمولا دو لایه هستند اون را یک لایه می کنیم و دور سبد را کاملا با پنبه می پوشونیم.

روی آن را آب اسپری می کنیم و یک تنظیف روی آن می کشیم لبه های تنظیف باید طوری باشه که بشه بعد بردش زیر کار برای زیبائی .

دور تخم مرغ پلاستیکی هم به همین ترتیب پنبه و تنظیف می کشیم یک سیم هم وارد حفره ته تخم مرغ می کنیم که بهتره ضخیم باشه که محکم بمونه و تنظیف را دور اون سیم با نخ محکم کرده و اضافات تنظیف را قیچی می کنیم .

بذر آماده و لعاب انداخته شاهی را با دست برداشته و روی تنظیف می کشیم باید بدونید که فقط یک لایه بذر باید روی کار باشه اگر بیشتر باشه یا سبز نمیشه یا موقع سبز شدن حالت زشتی به خودش می گیره پس دستون را با کمی آب خیس کنید و روی کار بکشید بذرهای اضافی لیز می خورند و در جای خالی روی تنظیف می چسبند

تخم مرغ پلاستیکی را که یک سیم بهش وصل هست روی سبد سوار کنید و سر سیم را از سبد عبور بدید که روی کار بمونه .
مقداری بذر خرفه و خاکشیر را با دست برداشته و روی تخم مرغ پلاستیکی را پوشش بدید بازم باید یک لایه روی کار بکشید نه بیشتر دستون را خیس کنید و روی کار را صاف کنید این مرحله یک مقدار وقت گیر هست چون قدرت چسبندگیش کمتره .

نگران کثیف کاری نباشید چون بعد از رشد بذرها پوشش پیدا میکنه .
نسبت به بزرگی یا کوچکی سبدتون تخم مرغ پلاستیکی بیشتر یا کمتری استفاده میشه .اگر میخواین گلهای وسط کارتون درشت تر باشه دور تخم مرغ های پلاستیکی را پنبه بیشتری بکشید تا به اندازه دلخواهتون در بیاد.
برای مدل دار کردن این سبزه میتونید مقداری از بذر شاهی را با کمک یک قاشق مرباخوری بردارید و شکل های مورد نظر را روی آن پیاده کنید بعد جاهای خالی را با بذر خرفه و خاکشیر بپوشونید .

بعد از اتمام کار لبه های تنظیف را به زیر کار ببرید در ظرف مورد نظرتون بذارید و روی کار را حسابی آب اسپری کنید .یک نایلون بزرگ را چند تا سوراخ کنید و روی کار بکشید مواظب باشید نایلون روی کارتون نچسبه .روزی چند بار نایلون را برداشته و روی بذرها را آب اسپری کنید تا زمانی که یک رنگ سبز را ببینید که بذرها جوانه زدن نایلون را بردارید و الان اگر زیر کار را نگاه کنید می بینید که کارتون ریشه زده وقتی ریشه ها را کامل دیدید میتونید برای سیراب کردنش روزی یک بار از پشت کار بگیرینش زیر شیر آب .
خب سبزه شما آماده است که میتونید هر طور که مایلید تزئینش کنید .

منبع :ایده های زیبا
============================
سبزه عید به فرم آدمک
ابتدا مواد لازم :
خورده کاه یا براده چوب یا شلتوک …………… به اندازه ای که داخل صورت آدمک پر شود
تخم چمن ………………………………….. به مقدار لازم
دکمه یا چشم عروسک آماده …………………. ۲ عدد
روبان و وسایل تزیینی دیگر
طرز تهیه :
ابتدا یک جوراب بسته به نظر و سلیقه خودتان – دوست دارید صورت آدمک را سرخ پوست درست کنید قهوهای سوخته -دوست دارید سیاه پوست باشد مشکی – دوست دارید سفید پوست باشد از جوراب رنگ روشن -رنگ پوست استفاده کنید . بهتر است جنس جوراب نازک نباشد . داخل جوراب را با براده چوب پر می کنیم به هر اندازه ای که دوست داریم صورت آدمک ما باشد
بعد موقعی که به قسمت بالای سر رسیدیم تخم چمن ها را می ریزیم و بخیه می زنیم سعی کنید ظریف کار کنید تا سر آدمکتان قشنگتر شود یک قسمت جلو صورت سعی کنید یک بینی بلند – کوتاه – قلمبه – کوچک و … ( بستگی به سلیقه شما و آن صورتی که می خواهید خلق کنید دارد ) بوجود آورید . و بعد به وسیله نخ و سوزن آن را بدوزید توجه داشته باشید این بینی را بافشار دادن دستتان و گرفتن قسمتی از صورت و براده چوب زیر آن و شکل و فرم دادن به آن درست کنید . برای لب ها و چشم و ابرو هم می توان با استفاره از روان نویسهای مشکی و رنگی روی صورت کشید و هم می توان از چشم و لب های آماد ه عروسک که می توانید از خرازی ها بگیرید استفاده کرد و بعد از آماده شدن صورت آدمک آن را کاملا می گذاریم یک مدت ( قسمتی را که تخم چمن دارد) توی آب و بعد میتوان آن را روی یک کاسه کوچک گذاشت و هم داخل کاسه را آب ریخت و بعد مثل روشی که خانم شریفی گل گفتند هر روز با آبپاش روش آب ریخت ۀ البته تخم چمن بر خلاف تخم شاهی دیر بیرون می آید ولی به جاش برای مدت خیلی بیشتری می ماند و صورتک شما موهاش صاف است و سیخ
در ضمن سالهای آیند ه می توانید صورتک را نگه داشته و در سالهای بعد تخم شاهی راروی قسمتی که می خواهید موی صورتک باشد بذارین… موهاش فر فری می شه
امیدوارم که خوشتان بیاید روش دیگر کاشت تخم شاهی توی میوه کاج (‌غوز کلاغک ) است میوه کاج وقتی کاملا خشک باشد باز باز می شود . آنها را انتخاب کرده و با تخم شاهی خیس خورده داخلش را پر کنید و باز هر روز روشون آب می پاشیم
منبع: سفره خونه
=============================
سبزه ی توپی

برای سبزه ی گرد در ست کردن می توانی از ظروفی که شکل گرد دارند به عنوان زیر کار استفاده کنی مثل توپ پلاستیکی و اتفاقا اگر چند توپ پلاستیکی به سایز های مختلف داشته باشی ویک طناب کنفی زیبا مثل گیسباف برایش درست کنی تا آویزان شود بسیار زیباست
یک پارچه ی نازک ( می تواند از انواع پارچه های کنفی باشد که آب را در خودش تا حدی حفظ کن
دور آن می کشی (بعضی ها از جوراب زنانه هم استفاده می کنند )
تخم‌ شاهی‌ را خیس‌ کنید و بگذارید یکی ‌دو ساعت‌ بماند تا حالت‌ ژله ‌ای‌ و چسبنده‌ پیدا کند. سپس‌ آن‌ را از بالا به‌ پایین‌ و به‌ آرامی‌ روی‌ توپپ بمالید. این‌ کار را به ‌دقت‌ و به‌ گونه ‌ای‌ انجام‌ دهید که‌ اصلاً معلوم‌ نباشد.وبه طور یکنواخت مالیده شود
توپ را در محل‌ گرم‌ بگذارید و هر روز دو بار با آبفشان‌ به‌ آن‌ آب‌ بپاشید تاهمیشه مرطوب‌ بماند. زمانی ‌که‌ شاهی‌ها جوانه‌ زد آن‌ را به‌ محل‌ خنک ‌تر ببرید چون در این مرحله گرما عمر سبزه‌ را کوتاه می کند.
بهتر است قبل از عید یک نمونه کوچک را درست کنید و باتوجه به دمای محیط خانه اتان به زمان بندی مناسبتری برسید
موفق باشید
منبع: سفره خونه
============================
سبزه روی دامن عروسک
مواد لازم عروسک‌ – پارچه‌ کنفی‌ یا گونی‌ – تخم‌ شاهی‌ – نخ‌ و سوزن‌ و قیچی‌
شیوهِ کار
عروسک‌ مناسبی‌ انتخاب‌ کنید؛ عروسکی‌ که‌ ترجیحاً دامن‌ بلندی‌ داشته‌ باشد. اگر می ‌خواهید لباس‌ عروسک‌ آسیب‌ نبیند، قسمت‌ دامن‌ را داخل‌ کیسه‌ نایلونی‌ قرار دهید و در قسمت‌ کمر با کش‌ یا سوزن‌ و نخ‌ محکم‌ کنید.
پارچه‌ کنفی‌ را با قیچی‌ (با توجه‌ به‌ اندازه‌ عروسک) به‌ شکل‌ دامن‌ برش‌ بزنید. اندازه‌ گیری‌ دقیق‌ دور کمر، قد دامن‌ و پایین‌ دامن‌ عروسک، شما را در برش‌ صحیح‌ دامن‌ کمک‌ می ‌کند. دامن‌ را با سوزن‌ و نخ‌ بدوزید و قسمت‌ کمر را محکم‌ به‌ عروسک‌ متصل‌ کنید. این‌ مرحله‌ پایه‌ کار است‌ و باید با دقت‌ و توجه‌ انجام‌ شود.
تخم‌ شاهی‌ را خیس‌ کنید و بگذارید یکی ‌دو ساعت‌ بماند تا حالت‌ ژله ‌ای‌ و چسبنده‌ پیدا کند. سپس‌ آن‌ را از بالا به‌ پایین‌ و به‌ آرامی‌ روی‌ دامن‌ عروسک‌ بمالید. این‌ کار را به ‌دقت‌ و به‌ گونه ‌ای‌ انجام‌ دهید که‌ اصلاً معلوم‌ نباشد.
عروسک‌ را در محل‌ گرم‌ (کنار رادیاتور شوفاژ یا نزدیک‌ بخاری) قرار دهید و هر روز دو نوبت‌ با آبفشان‌ به‌ آن‌ آب‌ بپاشید تا همواره‌ مرطوب‌ بماند. زمانی ‌که‌ شاهی‌ها جوانه‌ زد بهتر است‌ آن‌ را به‌ محل‌ خنک ‌تر منتقل‌ کنید. گرما رشد جوانه‌ ها را سرعت‌ می ‌بخشد و عمر سبزه‌ کوتاه ‌تر می ‌شود. اگر می‌ خواهید سبزه‌ رشد زیادی‌ نداشته‌ باشد، آن‌ را داخل‌ یخچال‌ بگذارید؛ اما آب ‌دادن‌ را فراموش‌ نکنید.
دامن‌ سبز عروسک‌ را با گل‌های‌ رنگی‌ جلوه‌ بیشتری‌ ببخشید. این‌ روش‌ سبز کردن‌ سبزه‌ شیوه‌ای‌ جدید است‌ و اگر حین‌ انجام‌ کار دقت‌ و سلیقه‌ به ‌خرج‌ دهید، نتیجه‌ مطلوبی‌ خواهید گرفت. اگر دوست‌ دارید دامن‌ محکم‌ باشد و موقع‌ ایستادن‌ عروسک‌ دچار مشکل‌ نشود، زیر پارچه‌ تور سیمی‌ بگذارید و با پارچه‌ روی‌ آن‌ را بپوشانید.
منبع: مجله سروش
================================
چند نوع سبزه عید
کاشت سبزه قبل از سال،نشانی از سبزینگی برای سال جدید است و بدون سبزه، بساط هفت سین صفایی ندارد.
شاید خرید یک سبزه، بسیار راحت‌تر از سبز کردن آن باشد اما لذت سبز کردن سبزه نوروز به کمی زحمت می‌ارزد.
برای کاشت سبزه از انواع مختلف بذر، مانند گندم، عدس، قره ماش، شاهی و تره‌تیزک می‌توان استفاده کرد.
روش کاشت سبزه:
برای سبز کردن گندم:
• ۱۲ روز مانده به عید، یک لیوان گندم درون کاسه‌ای ریخته و به اندازه ۲ تا ۳ بند انگشت روی آن آب می‌ریزیم و تا ۲ روز صبر می‌کنیم و طی این مدت ۲ بار آب آن را عوض می‌کنیم.
• وقتی گندم‌ها شروع به جوانه زدن کردند، آب کاسه را خالی کرده و گندم‌ها را درون یک دستمال نخی می‌ریزیم.
• سعی کنید دستمال همیشه مرطوب بماند.
• وقتی گندم‌ها شروع به ریشه زدن کردند آن‌ها را به آرامی از درون دستمال خارج می‌کنیم.
• در ته ظرف مورد نظر، لایه‌ای از پنبه را پخش کرده و گندم ریشه زده را درون آن ریخته و پخش می‌کنیم.
• روی گندم‌ها را پارچه‌ای نخی انداخته و هر روز روی آن‌ها کمی آب اسپری می‌کنیم تا ساقه پیدا کند.
• وقتی ساقه نقره‌ای رنگ شد پارچه را از روی آن برداشته وظرف را در زیر نور و جای خنک قرار داده، هر روز مقدار کمی آب در حدی که مرطوب بماند روی آن‌ها اسپری می‌کنیم.
برای سبز کردن کوزه:
• روی یک کوزه یا سفال یک عدد جوراب زنانه می‌کشیم.
• برای اینکه تخم شاهی لعاب بیاندازد دو دقیقه آن را درون آب می‌ریزیم،سپس با انگشت یا دم قاشق تخم شاهی را از سمت پایین به بالا روی جوراببکشید و آن را درون یک سینی قرار داده و داخل آن آب می‌ریزیم و روزی سهبار این کار را انجام داده تا جوراب همیشه مرطوب بماند.
• پس از سه روز تخم‌شاهی‌ها جوانه می‌زنند و ریشه می‌بندند و طی یک هفته سبز می‌شوند.
• مراقب باشید درون کوزه همیشه پر آب باشد و ظرف زیر آن هم هر روز خالی شود.
برای سبز کردن قره ماش
• دو لیوان قره ماش را درون کاسه‌ای ریخته و تا ۲ بند انگشت آب روی آن‌، آب می‌ریزیم.
• پس از ۴ روز ماش‌ها سفید می‌شوند، پس آن‌ها را درون دستمالی نخی می‌ریزیم .
• پس از سه روز که ماش‌ها جوانه زدند آن‌ها را درون ظرف مورد نظری کهاز قبل ته آن لایه‌ای از پنبه گذاشته‌ایم ، می‌ریزیم و روی آن‌ها را بادستمال خیس می‌پوشانیم.
• پس از سه روز دستمال را از روی قره ‌ماش‌ها برمی‌داریم و در حدی کهفقط مرطوب بمانند روی آن‌ها،‌ آب اسپری می‌کنیم و آن‌ها را در آفتاب قرارمی‌دهیم.
• طی ۲ هفته به شکل زیبایی رشد خواهند کرد و آماده خواهند شد تا سر سفره هفت‌سین قرار گیرند.
توجه
– استفاده از ظروف سفالی و چینی نتیجه بهتری خواهد داشت تا ظروف پلاستیکی.
– هر قدر قطر بستر کمتر باشد عمر سبزه بیشتر میشود.
– آبی که در طی مراحل کشت سبزه عید استفاده می کنید آب ولرم باشد.
– اگر در محیط گرم و خشک زندگی می کنید تا مرحله ای که جوانه ها هنوز به یک سانت نرسیده اند از پارچه مرطوب استفاده کنید.
چهل گیس
======================
سبزه عید به صورت نیم کره (تصویری )
سبزه نوروزی به صورت نیم کره
سلام عزیزان این هم سبزه به صورت نیم دایره به درخواست دوستان گلم اگر چیز دیگه ای مد نظرتون هست بهم خبر بدید.
وسائل مورد نیاز :
یک سبد به اندازه نیم کره دلخواه
پنبه
تنظیف
بذر شاهی
طریقه آماده سازی :
بذر را با مقداری آب خیس می کنیم و میذاریم تا لعابدار بشه .
مقداری پنبه را روی سبد قرار میدیم .اگر سبدتون کاملا بالاش نیم کره باشه احتیاجی به این کار نیست.

سپس دور کار را کاملا با پنبه می پوشونیم .

کاملا میگیریمش زیر آب و با دست پنبه ها را فشار میدیم و شکل نیم کره را کامل بهش میدیم .این کار خیلی راحته اصلا نگران نباشید روی کار را تنظیف می کشیم .

با دست مقداری بذر بر میداریم و روی کار می کشیم .دستمون را خیس می کنیم و کامل روی بذر می کشیم به این ترتیب بذرها روی هم می لغزند و در جای خالی قرار می گیرن.فقط یک ردیف بذر باید روی کار باشه در غیر این صورت بعد از رشد شکل خوبی ندارین.یک نایلون بزرگ را از چند جا سوراخ می کنیم و روی سبد می کشیم و روزی چند بار با اسپری بهش آب میرسونیم تا جوانه بزنه و ریشه ایجاد بشه نایلون را برمیداریم و روزی یک بار بهش آب میدیم و آب اضافه زیرش را خالی می کنیم.

این سبزه بعد از چهار روز در جای نیمه تاریک به این شکل در اومده .

=================================
سبزه نوروزی به شکل درخت سرو ( تصویری )
مواد اولیه مورد نیاز :
اسفنج
تنظیف
پنبه
بذر شاهی
طریقه آماده سازی :
بذر شاهی را با مقداری آب خیس می کنیم تا لعاب بندازه.
اسفنج را با کمک چاقو برش میزنیم خیلی به راحتی بریده میشه ولی زیاد به اطراف پخش میشه بنابراین باید شیر آب را باز کنید و اسفنج را زیر آب بگیرید و به همون صورت برشهای لازم را بزنید با کمک برش زدن اون را شبیه عدد هشت در میاریم یا شبیه سرو .بعد یک تکه از خود اسفنج بر میداریم و روی شکل درست شده می کشیم به صورت سنباده عمل می کنه بوسیله اون میتونیم تمام ناصافی ها را بگیریم .

روی اسفنج را یک لایه پنبه می کشیم و روی اون را با تنظیف می پوشونیم و کاملا خیسش می کنیم.

با دست مقداری بذر شاهی که لعاب انداخته بر میداریم و روی کار می کشیم و دستمون را خیس می کنیم و می مالیم روی اون به راحتی بذرها روی هم می غلتند و در جاهائی که بذر نیست میخوابن باید مراقب باشیم که فقط یک لایه بذر روی کار باشه نه بیشتر چون بعد از رشد کار را خراب می کنه.

این کار را میذاریم زیر یک نایلون بزرگ طوریکه به بذرها نچسبه و دو تا حفره در نایلون ایجا می کنیم روزی چند بار با کمک اسپری بهش آب میدیم که بذرها خشک نشن و شروع کنند به جوانه زدن و ریشه دادن بعد که کمی سبز شد روزی یک بار سیرابش می کنیم .
درون ظرف مورد نظرتون را مقداری سنگریزه ریخته و درختتمون را روی اون قرار میدیم .
اگر بخواهیم درخت بزرگتری داشته باشیم چند اسفنج را به هم می چسبانیم تا یک مستطیل بزرگ داشته باشیم بعد مثل مراحل گفته شده کار را انجام میدیم .

منبع:http://www.payamsalam.ir/%d8%a...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...